Hoe zorg jij voor minder vet haar

hoe vaak moet ik mijn haar wassen? Hoe zorg ik dat mijn haar minder snel vet wordt? Welke shampoo moet ik gebruiken? Wanneer gebruik ik een masker en wanneer een conditioner? Ik krijg deze vraag zo ontzettend vaak en ik denk dat het fijn is om wat context te geven aan dit onderwerp.

Waarom wassen we ons haar?

Het antwoord is simpel: De meesten van ons willen schoon en fris haar. We wassen ons haar om vuil te verwijderen. Door vuiligheid van buiten (denk: zon, zee, zand, zonnebrand, oud stylingsproduct enz.) wordt je haar zwaar en soms zelfs hard of zelfs plakkerig.

Alleen wassen wij als consumenten (te) vaak ons haar zonder dat het echt nodig is. De huid bovenop ons hoofd raakt geïrriteerd door de sterk ontvettende en reinigende werking van de meeste shampoos. Om de irritatie tegen te gaan, en onze huid te beschermen tegen deze ‘schadelijke stoffen’ gaan de talgkliertjes aan de slag om een beschermende laag aan te leggen op de huid.

Je raadt het al: je hoofdhuid wordt vetter er daarmee ook je haar.

Het goede nieuws is: je lichaam zorgt erg goed voor je. Haarsmeer oftewel talg is een natuurlijke beschermer, het houdt je haar soepel en gezond en wanneer het goed is afgestemd geeft het glans aan je haar.

Hoe ga ik om met haar dat te snel vet wordt?

Er zijn een aantal oplossingen voor waar je meteen mee kan starten om de productie van talg tegen te gaan.

1. Shampoo detox

Door minder vaak je haar te wassen heeft de hoofdhuid geen reden om in beschermingsmodus te gaan. Probeer bijvoorbeeld eens van eens per twee dagen, naar eens per 3 dagen te gaan. Het is in het begin even door de zure appel heen bijten, maar daarna ga je snel verschil merken en kun je verder afbouwen. Kijk op mijn andere blogpost voor tips om je ‘wasdag’ met minimaal een dag uit te stellen

Het detoxen van je hoofdhuid werkt als volgt. Je doet alsof je je haar wast met shampoo en gebuikt hiervoor alleen warm water en je handen. Je masseert in nat haar je haarwortels, spoelt daarna met warm water je hoofdhuid goed schoon. Vervolgens borstel je het met een zachte borstel uit. Op deze manier verwijdert het kalk in het warme water een deel van de door je huid geproduceerde olie. Door het daarna door te borstelen verspreid je de natuurlijke olieachtige talg van je huid over de rest van je haar. Dit zorgt ervoor dat je haar minder snel uitdroogt en het is een natuurlijke beschermer tegen invloeden van buitenaf.

Als je punten erg droog zijn, kun je ook nog wat conditioner of een leave-in conditioner gebruiken.
let op: alleen conditioner aanbrengen in de punten die het nodig hebben, doe het niet op je scalp. Hierdoor wordt je haar juist weer sneller vet door de olie of balsem uit het product.

2. Draag je haar in een staart of steek het op

Haar dat je los draagt geeft meer beweging aan de hoofdhuid. Dit komt doordat je er vaker met je handen doorheen gaat, en doordat het haar met jou meebeweegt als je loopt of fietst. Deze acties stimuleren de bloedsomloop in de kleine haarvaatjes op je hoofd en dit zorgt op zijn beurt weer voor een grotere talgproductie. Door het vast te dragen wordt je haar minder snel vet en kun je ook makkelijker een vette aanzet verdoezelen.

3. Droogshampoo alleen in geval van ‘nood’

Soms kom je er niet onderuit. Je moet de deur uit, maar je haar is vet en je hebt geen tijd of zin in een hele wasbeurt. Droogshampoo is dan een uitkomst. Maar doordat droogshampoo de talg en olie indroogt zal je huid, net als bij gewone shampoo, meer gaan produceren om je huid te beschermen. Alleen in geval van nood gebruiken dus!

4. Hoe zit het met je hormonen?
Zowel bij mannen als vrouwen hebben hormonen invloed op de huid en het haar. Vaak kan ik het goed zien als er een periode van stress is geweest bij iemand. Vaak zit er dan roos in her haar of zie ik irritatie op de hoofdhuis en vertellen mensen over haaruitval. Stress, ziekte of een tekort aan voedingsstoffen in je lijf kunnen zorgen voor disbalans in je hormoonhuishouding. Dit heeft ook effect op de groei van je haar, je hoofdhuid en de talgproductie. Vaak is dit niet meteen zichbaar. Hoe langer de periode van stress duurt, des te groter het negatieve effect op het lijf en haar.

Weet jij van jezelf dat je een stressvolle periode achter de rug hebt, dan is het tijd voor wat serieuze self-care. Jij en je haar kunnen het goed gebruiken. neiuwe ideeën, inspiratie en tips om jezelf te zorgen, kun je lezen in een van mijn andere blogs. Neem voor nu alvast een lekker bad of lange douche. Neem er de tijd voor en geef je zelf een hoodmassage met een milde shampoo zodat je hoofdhuid goed reinigt, en zodat jij tot rust komt. Wil je een ultiem relaxmoment in, plan dan vooral een haarsessie in. Dan krijg je uitgebreid advies op maat over je haar en gaan we samen ontdekken hoe jij je hoofdhuid en jezelf weer tot rust kunnen brengen. Heb je nog andere vragen? Kom dan gerust een keertje langs en dan zal ik je zo goed ik kan helpen.

Tot ziens in de salon.

Roosje

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *